Play therapy to terapia dla dzieci
Czym jest Play Therapy jako terapia dla dzieci? Czy taka forma terapii dla dziecka może być skuteczna? Jaka jest rola zabawy w życiu człowieka?
1. Terapia dla dzieci realizowana w formie Play therapy
Terapia ta jest niedyrektywną formą pracy z dziećmi. Rolą terapeuty jest dawanie wyboru dziecku, a dziecko natomiast ma możliwość odmowy. Dziecko samodzielnie decyduje o rodzaju aktywności jaką preferuje. Metoda play therapy opiera się na swobodnej, dowolnej zabawie dziecka. Celem terapii jest nawiązanie relacji z dzieckiem, poprzez przyjmowanie dziecka takim jakim jest, respektowanie jego wyborów ponieważ zabawa jest naturalnym środowiskiem dziecka. Dziecko potrzebuje akceptacji siebie, wyrażenia siebie poprzez ruch, poprzez zabawę. Dziecko poprzez dokonywanie wyboru swojej zabawy ma możliwość wzięcia odpowiedzialności za siebie i odkrycia własnych zasobów co pozwala mu nabrać zaufania do własnych kompetencji.
2. Co dziecko może zyskać podczas terapii
Play therapy, jako terapia dla dzieci, nie jest szybką naprawą dziecka, ale pozwala dziecku wypracować strategie rozwiązywania swoich trudności. Terapia zabawą jest metodą pomagania dzieciom, które prezentują trudne zachowania, przeżywają trudności w radzeniu sobie z własnymi emocjami, w taki sposób, aby poprzez nabyte kompetencje, były w stanie sobie same pomóc.
3. Zabawa jest niezbędna w rozwoju człowieka, natomiast tym co wyróżnia terapię zabawą od innych form zabawy jest cel terapeutyczny.
Terapii dla dzieci z wykorzystaniem zabawy pozwala na poznanie własnych mocny stron, pozwala na używanie poczucia humoru, pokazywania własnych granic oraz obserwowania granic innych osób, Dziecko nabywa umiejętności kontroli, uczy się radzić z niepewnością, nabywa umiejętność dostosowania się do środowiska w taki sposób by móc z niego czerpać i uczyć się współzależności. Dzieci także stają się bardziej kreatywne. Ponadto w trakcie zabawy zachodzi proces przyswajania informacji i wiedzy, badanie nieznanego, eksperymentowanie, nauka rozumienia przyczyny i skutku. Dziecko nabywa umiejętności analizowania i dokonywania oceny, uwzględniania szerszego kontekstu oraz rozwijania i używania sprawności i kompetencji technicznych
Ważnym rezultatem jest tutaj zachodzący proces uelastyczniania mózgu oraz poczucie szczęścia. Mózg dziecka podlega nieustannej przebudowie, a doświadczenia, których dziecko nabywa podczas terapii mają wpływ na jego strukturę, a ca za tym idzie powodują zmiany zachowania, emocjonalne, poznawcze.
3. Rola zabawy w życiu człowieka
Zabawa dla dzieci jest ważnym elementem rozwoju. Jest naturalnym procesem, który rodzi się w dziecku samoczynnie, nikt nie musi uczyć go zabawy – samo wie jak to zrobić.
Już bardzo małe dziecko umie się bawić, początkowo swoimi stopami, palcami u rąk, potem zabawkami. Z czasem bawi się w odtwarzanie ról, czy ważnych dla niego postaci. Zabawa jest też istotnym elementem radzenia sobie ze światem zewnętrznym, z własnymi emocjami, które bywają trudne w przeżywaniu, czy też z trudnymi sytuacjami, które wpływają na jego życie. W toku życia realizacja potrzeby zabawy wymaga uruchamiania różnych strategii. Inaczej bawi się niemowlak, inaczej przedszkolak czy uczeń, a jeszcze inaczej osoba dorosła. Warto wspomnieć, że zabawa jest naturalnym procesem u większości ssaków, nie tylko jest charakterystyczna dla ludzi.
Terapia zabawą jest efektywną formą pracy z dziećmi w ramach poradni psychologicznej. U 77% do 84% dzieci, które były w terapii zabawą, przeprowadzonej zgodnie ze standardami PTUK/PTI* zauważono pozytywną zmianę.
*PTUK Play Therapy UK, PTI – Play Therapy Interantional
Autor: Agnieszka Lorek-Groniewska